Takaisin Viestinnän ja kuluttajatyön saavutuksia 2024

Artikkeli – Jäsenyys

Viestinnän ja kuluttajatyön saavutuksia 2024

01.02.2025

MTK:n tärkein tehtävä on valvoa jäsentensä etua niin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa kuin markkinoilla. Tähän artikkeliin on kerätty viestintään ja vaikuttamiseen liittyviä saavutuksia vuodelta 2024.

Viestintä ja vaikuttaminen

  • Huolehdimme, että MTK:n edunvalvonnan kannalta keskeinen tieto oli päättäjien, median ja sidosryhmien käytettävissä. Suomalaisessa uutismediassa MTK mainittiin vuoden aikana yli 4000 uutisessa.
  • Viimeistelimme MTK:n EU-vaaliohjelman ja huolehdimme sen jakelusta. 
  • Järjestimme medialle ja päättäjille infotilaisuuksia mm. EU-vaaleihin, MTK-tapahtumiin sekä ilmasto- ja biodiversiteettitiekarttoihin liittyen. 
  • Yhdessä Maaseudun Tulevaisuuden kanssa järjestimme EU-vaalipaneelin puoluejohtajille 
  • Veimme MTK:n viestiä useisiin tapahtumiin (mm. Puoluekokoukset, Ruoka 2024, Farmari, Suomi Areena, 100 v Kuninkuusravit, Kuntamarkkinat, Educa ja Euroopa-foorumi) joko omalla osastolla tai osallistumalla tapahtumien ohjelmaan. 
  • Yhdessä Jäsenet ja järjestö -vastuualueen kanssa järjestimme FarmAlive-konsertin Helsingin Maatalouskonemessujen yhteydessä. 
  • Järjestimme MTK:n viikoittaiset kansanedustajapalaverit maa- ja metsätalous- sekä ympäristövaliokunnan jäsenille. Näihin ajankohtaisinfoihin osallistui yleensä 10-20 kansanedustajaa 
  • Lobbareiden työstä kertovan uuden avoimuusrekisterin mukaan MTK tapasi suomalaisista järjestöistä toiseksi eniten korkeinta poliittista johtoa - kansanedustajia, ministereitä ja heidän avustajiaan. 
  • Sivustomme mtk.fi tavoitti vuonna 2024 noin 150 000 käyttäjää ja keräsimme noin 40 000 kuukausittaista näyttökertaa.

Lapset ja nuoret

  • 10 000 Kokkaa kotimaista – toteutusta
  • 30 000 MTK-liittojen ja yhdistysten kautta jaettua lasten Puuhakirjaa
  • 4H-yhteistyössä 1500 tavoitettua lasta
  • Yli 52 000 kuudesluokkalaista vieraili jossakin kymmenestä yrityskylästä MTK:n maatilalla
  • MTK oli aktiivisesti mukana Maistuva ammatti- verkostossa, vuonna -24 uudistettiin verkkosivusto ja tuotettiin videomateriaalia, mukana myös maaseutuyrittäjä

Kuluttajaviestintä

  • MTK ja MaRa viestivät yhdessä lihan kotimaisuusmerkinnöistä keväällä -24
  • Laadukas ja kattava Satokausikalenteri yhteistyö vihanneksista ja perunoista jatkui läpi vuoden
  • Monipuolista ruokaviestiä läpi koko vuoden sesongit ja juhlapyhät huomioiden
  • Isoja ruoka-aiheisia mediaosumia mm. luonnonmarjat ja satokausivihannekset, kuten pensaspavut
  • MTK osallistui aktiivisesti osana verkostoa moniin teemapäiviin, kuten mm. Lähiruokapäivä, Suomalaisen ruoan päivä, Yrittäjän päivä sekä esimerkiksi Leipäviikko ja Hävikkiviikko

Jussi Martikainen

viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja

+358 40 755 7829

aiheet: edunvalvonta, saavutukset