Suomi jälleen mukana Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla
Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka
Suomi jälleen mukana Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla
28.11.2024
Suomi on jälleen mukana maailman suurimpiin ruokamessuihin lukeutuvalla Berliinin Grüne Wochella 17.-26.1.2025. Suomen osastolla on tällä kertaa esillä erityisesti pieniä ja keskisuuria elintarvikeyrityksiä sekä maaseutumatkailuyrityksiä. Viimeksi Suomella oli osasto messuilla kaksi vuotta sitten.
Tällä kertaa esillä on kaikkiaan kolmisenkymmentä yritystä ja yhteisöä eri puolilta Suomea. Tuotteita on esillä myös 22.1. järjestettävässä, ruoka-alan ammattilaisille suunnatussa kutsuvieras- ja verkostoitumistilaisuudessa. Osastolle tulee myös kahvio, jossa saa maistella tuotteita.
-Vihreä viikko on vuoden tärkein ruokaketjun tapahtuma Euroopassa, korostaa messuosastosta vastaava Päivi Karhunen Kouvola Innovation Oy:stä.
Karhunen kertoo, että pienet yritykset ovat lähteneet hakemaan messuilta kansainvälistä kokemusta sekä kuluttaja- ja asiantuntijapalautetta tuotteistaan. Kuluttajien keskuudessa artesaaniruoka on trendikästä, sillä kuluttaja voi henkilökohtaisesti tuntea ihmiset, jotka ruuan tuottavat ja valmistavat.
-Olemme kannustaneet mukaan lähteviä yrityksiä myös tapaamaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita vientiä ajatellen, Karhunen sanoo.
Lomalaitumen ständillä esittäytyy messujen aikana reilu 10 maatilamatkailukohdetta teemalla Matka maalle - Die Reise aufs Land.
- Saksa on yrityksillemme tärkeä markkina ja Suomi on maana kiinnostava monelle luonnon rauhaa arvostavalle saksalaiskuluttajalle, sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.
- Ennätysmäärä maaseutumatkailuyrityksiä eri puolilta Suomea tulee esittelemään matkailupalvelujaan tapahtumakävijöille.
Messuosastoa koordinoi Kouvolan kehitysyhtiö Kouvola Innovation Oy. Yritysten osallistumismahdollisuutta ovat tulemassa maa- ja metsätalousministeriö, MTK ja SLC.
Kuvassa vuoden 2023 messuilla Päivi Karhunen, Klaus Hartikainen ja Anni Korhonen
Osasto on periaatteessa täynnä, mutta kiinnostuneet yritykset voivat vielä tiedustella viime hetken mahdollisuuksia päästä esille Päivi Karhuselta 040 511 7783, paivi.karhunen@kinno.fi tai Kimmo Aallolta 040 179 1618, kimmo.aalto@mtk.fi.
Kaikille avoinna olevilla Grüne Woche -messuilla vieraili viime vuonna noin 300 000 kävijää ja siellä oli 1400 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa yli 60 eri maasta. Suomi oli messujen kumppanimaana vuonna 2019. Tuolloin MTK oli hankkeen pääjärjestäjä.
Messuja ennen Berliinissä järjestetään maatalousalan vaikuttajien huippuseminaari Global Forum for Food and Agriculture.
Esillä olevat yritykset
- Kirsin suklaat
- Sammalmamma (hunajatuotteet ja api-kosmetiikka)
- Tuoksun Hunaja (hunaja)
- ResQ Club (hävikkiruokasovellus)
- Luonnonvaratuottaja Terri Kunnaskari (kuusenkerkkä)
- Kouvolan Lakritsi
- Spirit of Tom Oy (vodka)
- Keski Company Oy (rinkelit)
- Korvalaanen Oy (musta kaura)
- Cafe Rantakivi (voikukkapesto ja -öljy)
- Lomalaidun (kymmenkunta maatilamatkailuyritystä)
- HoviRuoka Oy (vihis ja vegepurilaiset)
- Tenon Luonnontuote Oy (poronlihatuotteet)
- Arctic Finland House (saunat ja mökit)
- Kaupallisten kalastajien liitto
- Scandicatering
- Little Finland Hanau
- Pirtin Kehräämö Oy
- Panimo Hoppa
- Nordic Koivu Oy (mahla)
- Piian Herkut (luonnontuotteet, vihannes- ja marjatuotteet)
- Papulaari (kahvi)
- Lakumesta
- Lapin AMK
- Esedu
- Kymenlaakson maakunta ja Kouvolan kaupunki

Klaus Hartikainen
jäsenviestintäpäällikkö
jäsenviestinnän koordinointi ja toteutus
+358 20 413 2316
+358 40 169 2060

Matti Rehula
asiantuntija. järjestötoiminta
+358 40 5813 149

Jussi Martikainen
viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
+358 40 755 7829

Kimmo Aalto
asiantuntija, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys
palveluyrittäjyys, maaseutumatkailu, Lomalaidun ry, Green care
+358 40 179 1618
aiheet: mtk, grune woche, ruokamessut, mtk mobiili